Begin 2018 supergoed!

Het einde van het jaar komt eraan. Dat betekent: nieuwe ronde nieuwe kansen! Althans, zo kijk ik ernaar. 

APK

De jaarwisseling is een heel mooi en logisch moment om stil te staan, de balans op te nemen en nieuwe plannen te maken. Lijkt jou dat wat? Boek dan gauw een APK-sessie. Binnen 90 minuten heb jij de boel weer mooi op orde en ben je helemaal klaar voor 2018!

Voor wie is zo’n APK-sessie eigenlijk?

  • Voor iedereen die eens met een ‘buitenstaander’ wil sparren over werk, over het leven en meestal hebben we het dan over een combinatie van beiden.
  • Voor iedereen die het idee heeft steeds tegen dezelfde hobbel aan te lopen
  • Voor iedereen die behoefte heeft aan nieuwe impulsen en nieuwe energie maar er alleen niet (helemaal) uitkomt
  • Voor iedereen die gewoon een zetje (of een flinke zet) in de rug nodig heeft.
  • Voor iedereen die het leuk vindt om zich bezig te houden met de vraag ‘hoe sta ik er eigenlijk voor?’
  • Uhm….voor iedereen dus eigenlijk!

Wees er snel bij; ik heb nú nog wat plekjes vrij in november en december! Mail of bel me, dan plannen we jouw sessie!

 

 

Kijk wat coaching voor je kan betekenen tijdens de Week van de loopbaan

Van 18 tot en met 25 september is het de landelijke Week van de loopbaan. Een week waarin je op laagdrempelige manier kennis kunt maken met coaches en loopbaanbegeleiders.

APK

Betaal deze week € 59,00 (incl. btw) in plaats van € 95,00

Natuurlijk doe ik mee aan de Week van de loopbaan. Deze week boek je heel voordelig een APK-sessie (of je doet hem aan iemand cadeau)!

Wil je wel eens met een coach praten over je werk, je ambities, je mogelijkheden, je kwaliteiten en hoe deze beter in te zetten in je werk? Plan een APK-sessie in. Tijdens de sessie bekijken we samen:

  • hoe je huidige (werk)situatie is
  • wat je wensen, dromen en verlangens zijn
  • wat je mogelijk tegenhoudt een stap te zetten
  • en….welke stappen je op de korte termijn kunt zetten

Na één tot anderhalf uur loop je naar buiten met je persoonlijke APK-plan onder je arm. Heel concreet en praktisch dus. Lijkt het je wat? Neem contact met me op dan plannen we een sessie in: info@loesvanrosse.nl / 06-45622814. Je bent van harte welkom!

 

De sessie hoeft niet deze week plaats te vinden, maar om gebruik te maken van het voordelige tarief moet je wel tijdens de Week van de loopbaan boeken

Nieuw: stress- en burn-out begeleiding

Loop jij al een tijdje op je tenen? Voel je je uitgeblust?

Vind je het lastig je te concentreren? Is het je allemaal teveel?

Doordat je langere tijd hoge prestaties hebt geleverd. Zonder écht bij te kunnen tanken. Of omdat er door je omgeving structureel op verschillende vlakken tegelijk een beroep op je wordt gedaan en je de tijd niet hebt te ontspannen. Omdat je er gewoon niet zo goed in bent om je grenzen aan te geven en ‘nee’ te zeggen. Omdat er allerlei veranderingen hebben plaatsgevonden in je leven en jij je daar (nog) niet helemaal in kunt vinden? Of een combinatie van dit alles?

Het slechte nieuws: het zou goed kunnen dat je (zwaar) overspannen bent of zelfs tegen een burn-out aanzit.

Het goede nieuws: je bent echt niet de enige die hier mee kampt en ik kan je helpen herstellen.

De CSR-methode voor stress- en burn-outklachten

Begin 2017 ben ik in de leer gegaan bij het CSR-centrum voor stress en burn-out coaching omdat ik in mijn praktijk zeer regelmatig mensen voor me had met (ernstige) vermoeidheidsklachten. Sinds maart pas ik de CSR-methode met succes toe in mijn praktijken en die blijkt heel praktisch en efficiënt. Binnen 6 weken vindt er aanzienlijke verbetering plaats.

Wil je weten hoe een burn-out ontstaat?

Meer weten?

Wil je meer weten over stress- en burn-outklachten, het effect van stress op je lichaam, hoe je overbelasting kunt voorkomen of wat te doen als je denkt dat je overspannen bent? Neem dan contact met mij op, dan bespreken we jouw situatie.

Kom jij nog aan lummelen toe?

Stijgende huizenprijzen, werken tot je 70-ste, toenemende welvaart…. Hoe houd jij je staande in de ratrace? Er komt zoveel op je af: werk, huis, familie, volle treinen, drukke wegen, uitdagende (understatement) agenda’s die op elkaar dienen te worden afgestemd. En dan heb ik het nog niet over je telefoon die oplicht bij ieder bericht, breaking news (whatever that may be) en plingelt bij elke like die je FB, Instagram- of Twitteraccounts ontvangen… Kom je nog wel aan lummelen toe?

hangmat

Het is niets nieuws wat ik hier schrijf. Je herkent er vast wat in. Als je er geen last van hebt, prima! Niets aan doen, keep on going. Heb je er wel last van, dan kun je jezelf de volgende eenvoudige vraag stellen, op 3 manieren door steeds de klemtoon te verplaatsen:

WIL ik dit?

wil IK dit?

Wil ik DIT?

Neem die vraag eens met je mee en kijk wat er bij je boven komt en geeft dat aandacht. Je kunt de vraag vervolgens veranderen in:

WAT wil ik?

Wat WIL ik?

Wat wil IK?

De afgelopen tijd is er veel geschreven over hoe we omgaan met onze tijd. We zullen langer moeten doorwerken dan vorige generaties. Extra belangrijk dus om af en toe bewust bezig te zijn met hoe je daar invulling aan gaat geven. Hoe is bijvoorbeeld de verhouding inspanning en ontspanning in je leven? Doe jij het werk dat bij je past? Zie je jezelf dit de komende jaren nog doen? Waar gaat je meeste aandacht, tijd en energie naar toe? En komt dit overeen met wat écht belangrijk voor je is? Ook op de langere termijn?

Het is vaak spannend om over dit soort dingen na te denken. Nergens voor nodig: het levert namelijk vooral heel veel levensgeluk en nieuwe energie op is mijn ervaring! Houd het simpel. Een beetje lummelen en luieren op z’n tijd brengt meestal een heleboel nieuwe inzichten, ideeën en gedachten op gang, probeer het maar! En mocht je een zetje nodig hebt, of een beetje begeleiding, vraag dan gewoon eens iemand om mee te denken. Je hoeft niet alles alleen te doen.

Ter inspiratie deze artikelen. Food for thought; neem er  gerust de tijd voor!

http://www.tijd.be/cultuur/algemeen/Het-is-geen-natuurwet-dat-je-vijf-dagen-per-week-moet-werken/9918134?ckc=1&ts=1504768402 (De Tijd, Belgie, 29 juli 2017 – Nico Schoofs)

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/01/eerder-stoppen-met-werken-het-kan-als-je-het-echt-wilt-12778408-a1571920 (uit NRC Weekend, zaterdag 2 september 2017, pag 24-25 – Anne Dohmen)

 

 

Een burn-out kan iedereen overkomen!

Een burn-out = een energielek

Het komt opvallend vaak voor: vrouwen die zich bij mij melden voor een coachtraject en die totaal geen energie meer hebben. Voor wat dan ook. Ze zijn al zo lang bezig met door jakkeren en koste wat het kost dóórgaan om de tent draaiende te houden. Vrouwen die werken, regelen en aanpakken omdat dat van ze ‘verwacht’ wordt (denken ze), daarbij volledig in de overdrive schietend en terend op de allerlaatste krachten. Totdat ze he-le-maal op zijn.

Voor mij was heel duidelijk: hier wil ik iets mee! Daarom heb ik me afgelopen half jaar verdiept in ‘over-spanning’, stress en burn-out. Met de verschijnselen, de preventie en de begeleiding naar herstel. Ik heb een certificaat stresscoaching volgens de CSR-methode behaald en kreeg gister de uitslag van het bijbehorende tentamen: een 9,3!! Daar ben ik natuurlijk superblij mee. Nog blijer ben ik met de resultaten die ik geboekt hebt samen met cliënten: een burn-out is niet het einde van de wereld. Het is wel heel duidelijk een keerpunt, een nieuw begin; met de juiste begeleiding en interventies kom je er weer bovenop!

 

Twee belangrijke inzichten die ik heb opgedaan het afgelopen halfjaar:

1. Eerst fysiek herstel, de rest komt later wel! Een burn-out is niet een puur psychische aandoening, zoals vaak gedacht wordt. Door de roofbouw die je maanden- (jaren?)lang op je lijf pleegt, raakt je lichaam fysiek ontregeld en raakt je energiesysteem uit balans. Het laadt niet meer op. Geef daarom eerst aandacht aan fysieke rust zodat je lijf zich kan herstellen!

2. Een burn-out kan iedereen overkomen! Natuurlijk zijn sommige mensen gevoeliger voor stress en raken sneller overbelast dan anderen. Maar ook mensen die van hun hobby hun beroep hebben weten te maken, kunnen overspannen raken. Je passie volgen is geen garantie voor een stressloos leven. Teveel passie zorgt immers ook voor uitputting.

Dit filmpje van CSR laat heel duidelijk zien hoe een burn-out ontstaat en hoe het je lichaam ontregelt.

 

5 belangrijke inzichten over een burn-out

Sophie Hilbrand vertelt over haar burn-out, “Ik dacht, ik doe dat gezin er wel even bij”. Dat bleek toch niet te werken. Sophie zat 6 maanden thuis. Ze is niet de enige.

Sophie Hilbrand
Sophie Hilbrand

Eén op de 7 mensen kampt met burn-out klachten. Dat is veel. Ook in mijn praktijk zie ik dit terug. Meestal ontstaan klachten geleidelijk en door een samenloop van omstandigheden zoals een nieuwe baan  en/of veranderingen in de privésfeer. Maar ook het stemmetje in je hoofd, met de boodschap die je van thuis meekreeg, speelt opmerkelijk vaak een belangrijke rol. Een opgeslagen overtuiging waar je je meestal niet eens van bewust bent. Bij Sophie was dit ‘hard werken niet piepen’.

Onlangs heb ik het certificaat Stresspreventie en -interventie behaald bij CSR centrum voor stress & burn-out coaching en bied ik nu ook begeleiding op het gebied van herstel en preventie van burn-out.

5 belangrijke inzichten die ik graag met je deel!

  1. Een burn-out kan iedereen overkomen
  2. Vroeger hadden we te maken met af en toe een enorme stresspiek (die beer die je aanviel waardoor jij onmiddellijk in de fight or flight modus schoot). Tegenwoordig vechten we niet meer voor ons leven (gelukkig) maar zijn onze dagen in plaats daarvan gevuld met allemaal kleine beertjes; een lichtere vorm van stress misschien maar wel een die constant aanwezig is.
  3. Stress is heel belangrijk: zonder een bepaalde mate van stress zou je niet eens je bed uitkomen ’s ochtends. Maar herstellen van stress is minstens zo belangrijk  en juist dáár gaat het mis. Zorg dus voor voldoende recuperatietijd!
  4. Langdurig chronische stress veroorzaakt niet alleen psychische problemen (de gangbare opvatting), ook fysiek raak je ontregelt: uit onderzoek blijkt dat je Prefrontale Cortex (het gebied in je hersenen dat bijvoorbeeld betrokken is bij cognitieve en emotionele beslissingen en impulsen, maar ook het werkgeheugen) letterlijk krimpt.
  5. Wanneer je merkt dat je cognitieve functies (langdurig) uit gaan vallen (dus wanneer plannen en organiseren niet meer lukt en het steeds meer chaos lijkt in je hoofd) moeten alle alarmbellen  gaan rinkelen. Tijd om het roer om te gooien!

Sophie Hilbrand maakt een programma over haar burn-out. Naar aanleiding hiervan deed ze afgelopen zaterdag haar verhaal in Volkskrant Magazine. De moeite waard!