Vijf tips bij Schuldgevoelens!

Vrouwen zijn kampioenen in zich schuldig voelen. Dat is geen nieuws. Maar dat is wel jammer, want schuldgevoelens zitten naar mijn idee meer in de weg dan dat ze goed doen. Natuurlijk, het kan dat je je volkomen terecht schuldig voelt over iets dat je anders had moeten doen. Een welgemeend ‘sorry’ volstaat dan meestal. Einde verhaal. Maar in het gros van de gevallen gaat het om een ander soort schuldgevoel. Vrouwen kunnen zich werkelijk over alles schuldig voelen, je kunt het zo gek niet bedenken of ze voelen zich er schuldig over (zie mijn eerdere blog).

In de meeste gevallen helpt het helemaal niemand dat jij je schuldig gaat zitten voelen, vooral jezelf niet, dus bij deze, stop ermee!

  1. Wees mild voor jezelf! Dit is misschien wel de allerbelangrijkste. Stop met jezelf te kwellen over dingen die je misschien (anders) zou moeten doen. Je kunt niet alles! Echt niet. Focus liever op de dingen die je wél doet. Moet je eens kijken wat jij allemaal voor elkaar krijgt!
  2. Het heilige ‘moeten’. Ik moet nog dit, ik zou eigenlijk nog dat….. knaag, knaag, daar is weer het schuldgevoel. Van wie moet het eigenlijk allemaal en moet het wel zo nodig? Vraag jezelf in alle eerlijkheid af of het wel echt ‘moet’.
  3. Prioriteiten stellen. Bedenk voor jezelf wat echt belangrijk voor je is en pas je activiteiten daar op aan. Zoals gezegd, je kunt nu eenmaal niet alles! Dus als jij het bijvoorbeeld belangrijk vindt om goed contact te hebben met de leraren en andere ouders op school, steek dan tijd in activiteiten op school en accepteer dat dit mogelijk ten koste gaat van een vergadering op je werk. Of andersom, als je graag betrokken wordt bij een project op je werk omdat het belangrijk is voor je professionele ontwikkeling, accepteer dan dat je extra oppas inschakelt om je aanwezigheid op werk te kunnen garanderen. Als je weet waarvoor je het doet, hoef je je niet schuldig te voelen. Eerder trots!
  4.  Schuldgevoel determinatie. Als je je schuldgevoel in je hoofd hoort praten, of in je maag voelt knagen (bij iedereen werkt dat anders), probeer dit dan te herkennen en daarna te erkennen. Oké, je voelt je dus schuldig op dit moment. So be it. Vraag jezelf vervolgens af of dit echt noodzakelijk is. Dient dit schuldgevoel een doel? Waarschijnlijk niet! Nou, laat het dan zo snel mogelijk weer los.
  5. Vergeef jezelf! Fouten maken we allemaal: daar hoef je niet de rest van je leven voor te boeten! En zo kom ik weer terug bij punt 1: wees vooral mild voor jezelf!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s