Ik schreef er al eerder over. Schuldgevoelens en vrouwen, een veelvoorkomende combinatie. Vrouwen zijn er maar druk mee. Dat blijkt ook tijdens coachingstrajecten. Zomaar eens een greep uit de schuldgevoelens die de revue passeren in mijn praktijk. Misschien komen ze je bekend voor!

  1. Ik heb de kinderen de hele middag voor de televisie gezet zodat ik kon werken
  2. Ik moest alweer voor vijven weglopen uit een vergadering omdat ik anders te laat bij de opvang zou komen
  3. In sociaal opzicht schiet ik totaal tekort: met de meeste van mijn vrienden moet een hernieuwde kennismaking plaatsvinden
  4. Soms zou ik willen dat ik m’n been brak; dan hoef ik even niet meer mee te doen. Erg he?
  5. Kon ik wéér niet mee naar het museum met de klas van mijn dochter, terwijl ze het zo leuk zou vinden
  6. Ik heb nooit meer zin in seks, vind het vooral veel gedoe en daar voel ik me dan weer schuldig over
  7. Ik ben wel de stad in gegaan, maar ik kon er niet van genieten. Ik had steeds het gevoel dat ik thuis gemist werd of dat ik alles op de schouders van mijn man liet komen
  8. Ik kan me werkelijk niets meer herinneren van het eerste jaar met mijn kind: ik was alleen maar aan het overleven. Heb ik er wel genoeg van genoten?
  9. Ik heb weer niet de voedzame schijf-van-vijf maaltijd gekookt, maar gewoon een pizzaatje in de oven geduwd
  10. Ik vind het heel erg, maar ik wil graag dat andere moeders op het schoolplein me leuk vinden. Daardoor weegt hun oordeel (wat zullen ze van me vinden?) soms zwaarder dan het belang van mijn kind als ik beslissingen neem.

Omdat schuldgevoel een negatieve en weinig constructieve emotie is, kun je er maar beter zo snel mogelijk van af zien te komen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik heel goed. Maar je moet ergens beginnen. Een eenvoudige opdracht die ik daarom vaak meegeef is de volgende:

Iedere keer dat je bij jezelf schuldgevoelens signaleert, bedenk je onmiddellijk iets wat je heel erg goed hebt gedaan of waar je trots op bent. Simpeler kan haast niet maar je moet het wel doen! Je zult zien dat je er beter door gaat voelen en schuldgevoelens snel weer naar de achtergrond verdwijnen!

Binnenkort een uitgebreidere blog over wat te doen bij/tegen schuldgevoelens.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s